De Kapel

Met veel plezier op hoog niveau muziek maken. Dat is waar de Kapel voor staat. Vernieuwing is hierbij Ć©Ć©n van de sleutelwoorden. Bijvoorbeeld vernieuwing in repertoirekeuze, concertlocaties en vormen van samenwerking.

Eerste divisie

Sinds 2009 spelen wij in de eerste divisie van de muziekbond KNMO. Om in deze afdeling te blijven, doen wij minimaal Ć©Ć©n keer per vijf jaar mee aan een concertconcours. In november 2019 zijn we voor de laatste keer op concours geweest en hebben wij onze positie in de eerste divisie verder uitgebouwd met een score van 90 punten met lof der jury! Ook nam de Kapel de eerste Huub Kennisprijs in ontvangst van de Brabantse Bond van Muziekverenigingen, waarmee een optreden in de concertserie Verrassende Ontmoetingen gegeven mag worden.

De optredens

Wij treden ongeveer 10 keer per jaar op. Minimaal twee keer per jaar geven wij een groot themaconcert. De locaties verschillen van keer tot keer. Wij spelen bijvoorbeeld in theater De Veste en in kerken. Maar ook bijvoorbeeld het WestCordhotel in Delft hebben wij al vaker als concertlocatie gebruikt.

Alle concerten zijn zittend; er zijn dus geen marcheer-optredens. Maar dat wil niet zeggen dat wij nooit in de openlucht spelen! Meerdere keren per jaar geven wij buitenconcerten. Bijvoorbeeld een zomers concert op het Doelenplein en concerten op evenementen als Koningsdag en Lichtjesavond. Verder vinden wij het erg leuk om concerten en evenementen te organiseren samen met andere partijen binnen en buiten Delft.

Concertreizen

Om het jaar gaan wij met elkaar op concertreis. Binnenlandse en buitenlandse reizen wisselen elkaar daarbij af. Gezellig is het altijd, met een goede mix tussen het geven van leuke (buiten)concerten en andere activiteiten. Waar zijn wij geweest? Een opsomming: Italiƫ (2023), Estland en Letland (2018), Zeeland (2016), Normandiƫ (2014), China (2012), Drenthe (2011), Luxemburg (2009), Zwitserland (2006), Achterhoek (2004), Zuid-Frankrijk (2002), Zeeuws-Vlaanderen (2000), Limburg (1998), Oostenrijk (1996) en Oost-Duitsland (1995).

Niet-muzikale activiteiten

Gezelligheid en samen leuke dingen doen vinden wij erg belangrijk! Regelmatig organiseren we ook niet-muzikale activiteiten, meestal samen met de muzikanten van de Kleine Harmonie en Jong KHD. Bijvoorbeeld een middag met Tirolerspelletjes, puzzeltochten, bowlen of een barbecue.

Wij repeteren elke woensdagavond van 20.00 tot 22.15 uur (met pauze) in de gymzaal van het Stanislascollege aan de Krakeelpolderweg in Delft. Samen muziek maken staat voorop, maar er is natuurlijk ook de nodige ruimte voor gezelligheid in de pauze en na afloop.