Open Monumentendag '21

gepubliceerd op 10 september 2021

Na bijna twee jaar wachten was het zaterdag en zondag 11 en 12 september eindelijk zo ver. Op Open Monumentendag mochten we als Koninklijke Harmoniekapel Delft weer met de hele vereniging optreden, in alle samenstellingen die we te bieden hebben, voor en in Delft! Zaterdag was het de eer aan de Kapel en de KH om de spits af te bijten in de prachtige Oude Kerk (die met de scheve toren). Op zondagmiddag waren Octopus in de Botanische Tuin en Westenwind in de kapel van het historische Joris een geslaagde vertegenwoordiging van ons veelzijdige KHD ensemble aanbod.

Het repertoire van de muzikale omlijsting rondom de prachtige rijksmonumenten was dit jaar zeer veelzijdig. Van filmmuziek tot oosterse klanken, licht klassiek, pop en musicals was er voor iedere smaak wel iets leuks bij. Dankzij de gastvrijheid en zeeën aan ruimte in de Oude Kerk bleef het publiek dan ook langer dan gebruikelijk netjes op 1,5m van elkaar in de kerkbanken zitten om weer van een écht concert te genieten. De kerk zat bij alle drie concerten bijna aan het vastgestelde maximum van 300 bezoekers.

Vooral bij het optreden van de KH hebben we veel jonge fans mogen verwelkomen en enthousiast kunnen maken voor live muziek. Gelukkig hoeven deze (jonge) muziekliefhebbers niet weer twee jaar te wachten tot het volgende concert. Speciaal voor de jeugd heeft Theater de Veste namelijk op zaterdag 14 mei 2022 een spetterend optreden van de KH met het thema Games op het programma staan.

Met een klassiek programma hebben de ensembles de bezoekers van de Botanische tuin en 't historische Joris een aangenaam zondagmiddag uitje verzorgd. Het weer speelde mee en we kijken zeer tevreden terug op een onbetwist hoogtepunt van 2021, waar we als voltallige vereniging een onderdeel van mochten zijn. Volgend jaar rond deze tijd (8 -10 september 2022) is de KHD te zien als "Special Item" op de Delftse Taptoe. Hopelijk past een optreden op Open Monumentendag er dan ook nog bij - we hebben de smaak weer te pakken en kijken uit naar veel leuke optredens op prachtige locaties in Delft en omstreken.

In Memoriam: Ludo Broos
De KHD gaat door!