Wij zoeken een dirigent

gepubliceerd op 09 juli 2022

Voor ons orkest de Kapel zijn we op zoek naar een nieuwe dirigent.

Wij zoeken een dirigent die

• werkt met kwalitatief goede composities en goede arrangementen (die passen bij ons orkest);
  • een fantastische harmonieklank uit ons orkest kan halen;
  • een duidelijke en interessante muzikale visie heeft en die ook wil en kan overbrengen;
  • een aansprekend plan heeft om het orkest te laten groeien in muzikaliteit en uitstraling;
  • de muzikanten tijdens de repetitie op het puntje van hun stoel laat zitten;
  • open staat voor feedback en zich graag voortdurend wil blijven ontwikkelen;
  • graag onderdeel wil zijn van een bruisende vereniging;
  • communicatief vaardig is en bereid is om met diverse commissies te overleggen als dat nodig is;
  • open staat voor bijzondere projecten die verder gaan dan een ‘normaal’ concert;
  • flexibel en creatief is en kan omgaan met veranderingen;
  • uitgaat van de kracht van de muzikanten die in het orkest zitten en zoveel mogelijk met eigen muzikanten muziek wil maken.

Wie zijn wij?

• ‘De Kapel’: Een groot harmonieorkest in de eerste divisie (ongeveer 80 spelende leden)
  • Een orkest met een regionale functie
  • Een orkest met een goede bezetting van alle instrumenten
  • Een gemotiveerde, gezellige en actieve groep muzikanten: we willen graag op hoog niveau muziek maken, zonder ‘streberig’ te zijn en koste wat het kost de allerhoogste punten te scoren.
  • Een gezonde vereniging met een uitstekende organisatie, die ook werk maakt van sociale activiteiten
  • Een concertant orkest (wij marcheren niet)
  • Een leergierig, slim en mondig orkest dat zich op muzikaal gebied altijd wil verbeteren.

De Koninklijke Harmoniekapel Delft

De KHD is een vereniging met twee, binnenkort drie orkesten: de Kapel, de Kleine Harmonie en het nieuwe jeugdorkest in oprichting Jong KHD. We hebben in totaal meer dan 130 leden waarvoor met veel plezier, samen muziek maken centraal staat.

De Kapel repeteert iedere woensdagavond van 20.00u tot 22.15u in Delft. De Kapel komt sinds 2009 uit in de eerste divisie van de muziekbond KNMO. Om in deze afdeling te blijven, nemen wij minimaal één keer per vijf jaar deel aan een concours. Alles bij elkaar treedt de Kapel ongeveer tien keer per jaar op. De concerten variëren sterk in locatie en programmering: van grote concerten in concertzaal of theater tot een campingconcert op klapstoelen. Neem voor meer informatie over onze vereniging een kijkje op de pagina's over de Kapel, het repertoire of de vele foto albums.

Iets voor jou?

Mail dan een motivatiebrief en cv naar solliciteren@harmoniedelft.nl. Je kunt reageren tot en met zondag 21 augustus 2022. We sturen een ontvangstbevestiging.  Voor meer informatie over de inhoud van de vacature kun je ook bellen naar 0646542313 (Rik Claessens, voorzitter).

Procedure en planning

• Geïnteresseerde kandidaten kunnen zich tot en met 21 augustus melden met een motivatiebrief en een cv.
  • In september voeren we een aantal gesprekken met kandidaten van wie we denken dat ze goed bij ons orkest zouden kunnen passen.
  • In oktober en november zijn er proefdirecties. Een kandidaat komt twee of drie woensdagavonden langs om een repetitie te leiden. Tijdens de repetities werken we aan het programma voor ons concert in november (Verrassende Ontmoetingen in Tilburg). Iedere kandidaat mag ook één stuk meenemen waar hij/zij zelf aan wil werken tijdens de repetities. De repetities worden (marktconform) vergoed.
  • De muzikanten hebben het laatste woord. Eind november hakken we op basis van de input van de leden de knoop door en maken we een keuze uit de kandidaten.
  • Vanaf januari 2023 gaan we aan de slag met onze nieuwe dirigent.

In het najaar werkt de KHD toe naar een concert in november en een kerstconcert in december. Die concerten worden voorbereid door een interimdirigent die niet meedoet in de sollicitatieprocedure.

Delftse Donderslag – Bij Heldere Hemel
Einde van een prachtig tijdperk