Delft krijgt een eigen muziekstuk

gepubliceerd op 23 september 2018

De Koninklijke Harmoniekapel Delft (KHD) laat een muziekstuk componeren speciaal voor het themajaar Delft & de Gouden Eeuw. Dit muziekstuk zet Delft op de kaart, met een blik in het verleden en een blik op de toekomst. Van grootse Delftse schilders tot aan de Hyperloop, het wordt een werk dat de veelzijdigheid van de stad Delft omvat.

Op zaterdag 11 mei 2019 is de wereldpremière in de Nieuwe Kerk. Delft kan dan kennismaken met de muziek die speciaal voor de stad en de Gouden Eeuw is geschreven, uitgevoerd door de KHD.

Themajaar de Gouden Eeuw

Delft kleurt in 2019 goud! Samen met acht andere Nederlandse steden sluit Delft in 2019 aan bij het landelijke themajaar ‘de Gouden Eeuw’. Wij laten het muziekstuk componeren voor het themajaar in samenwerking met de gemeente Delft.

De componist: Kevin Houben

De internationaal toonaangevende componist Kevin Houben gaat de compositie schrijven. Zijn eerste ‘stadssymfonie’ voor de stad Peer (België) is afgelopen juni met groot succes ook in Parijs uitgevoerd, na een wereldpremière in 2017 door het nationale symfonieorkest van België. Daarnaast zijn stukken van zijn hand uitgevoerd tijdens het dancefestival Tomorrowland, maar ook tijdens het grootste wereldmuziekfestival WMC in Kerkrade. Juist de combinatie van symfonische en moderne klanken maakt hem tot de perfecte componist voor het Delftse stuk.

De Koninklijke Harmoniekapel Delft

De KHD is een groot harmonieorkest dat bestaat uit maar liefst 75 muzikanten. Met uitvoeringen als The Queen Symphony met Leo Blokhuis in een uitverkochte TU Aula, het jaarlijkse Koningsdagconcert op het Doelenplein en optredens op tal van locaties in Delft, zoals Theater De Veste, de Nieuwe Kerk en Lijm & Cultuur, is het orkest een belangrijke speler in het muzikale en culturele Delftse leven.

Wilt u al eerder naar ons komen luisteren? Op zaterdag 24 november treden wij op met de Wëreldbänd in theater De Veste. Een middag en avond vol met humor, muziek en verrassingen.

KH te gast bij Abtswoude bloeit!
Concertreis Letland en Estland