Concertreis Letland en Estland

gepubliceerd op 17 augustus 2018

Nog steeds genieten wij na van een fantastische concertreis naar Letland en Estland. Van 22 juli t/m 29 juli reisden we met maar liefst 2 orkesten, de kapel en de kleine harmonie, bestaande uit 84 muzikanten, met het vliegtuig naar Riga. Ons slagwerk en alle grote instrumenten reisden alvast vooruit in een grote bus op de veerboot!

Tijdens de reis speelden wij op allerlei mooie plekken, te beginnen met het centrum van Riga. Hier kregen we de Estse ambassadeur zelfs mee in de polonaise, met onze trouwe gangmakers van de kleine harmonie voorop! Vervolgens hebben wij een dirigenten clinic georganiseerd in het mooie Olustvere. De deelname van verschillende internationale dirigenten van het conservatorium van Viljandi maakte deze clinic tot een groot succes.

Vervolgens stond het folkfestival in de culturele hoofdstad van Estland, Viljandi, op het programma. Een heel speciaal moment omdat we als allereerste blaasorkest in de geschiedenis van het festival onze klanken mochten laten horen. En dat deden we niet alleen, want net als bij ons concert in Lijm en Cultuur, vergezelden een aantal Estse muzikanten op traditionele muziekinstrumenten ons. Op torupill (een soort doedelzak) en parmupill (mondharp) speelden we echte folkmuziek, maar met een twist.

In Otepää speelden wij een mooi concert op het flag square met onze beide orkesten, de kapel en de kleine harmonie. Daarna kwamen onze ensembles in actie, een saxofoon ensemble, blaaskwintet en Delft Brass speelden in een hele bijzondere setting in het culturele centrum van Otepää.

Als muzikale afsluiting van de concertreis stapten wij opnieuw in de bus, dit keer op weg naar Tallinn, de hoofdstad van Estland. Hier openden wij het Europees korenfestival, Europa Cantat op een bomvol marktplein. Opnieuw lukte het ons om het publiek te laten dansen en in een polonaise rond het plein te laten lopen.

U leest het al, muzikaal hebben we van ons laten horen, maar natuurlijk werd er ook tot in de late uurtjes op sociaal vlak (en andere vlakken) met elkaar plezier gemaakt. Wat hebben we met z’n allen genoten!

Check ons reisverslag!

Delft krijgt een eigen muziekstuk
Aftellen naar Estland en Letland