Erelid Carel Piguillet

gepubliceerd op 15 oktober 2022

Ter gelegenheid van en als dank voor 20 jaar dirigentschap van de Kleine Harmonie is op 15 oktober 2022, Carel Piguillet benoemd tot ERELID van de Koninklijke Harmoniekapel Delft!

Carel heeft dit jaar een bijzondere mijlpaal bereikt. 20 jaar dirigent bij de Kleine Harmonie. Een orkest wat voorheen "De Aspiranten" werd genoemd en onder Carel's muzikale leiding is uitgegroeid tot een volwaardig, zelfstandig orkest de "Kleine Harmonie". Die naam dekt de lading van waar het orkest voor staat inmiddels ook niet meer helemaal, want met zo'n 50 muzikanten is de Kleine Harmonie echt niet meer zo klein.

Naast zijn dirigentschap is Carel ook al geruime tijd trombonist bij onze vereniging. Sinds 1994 verschijnt hij trouw op iedere repetitie. Tenzij hij met zijn caravan erop uit is... In de "sectie superieur" laat hij zich altijd van zijn beste muzikale kant horen.

Carel is een echte verbinder. Bij hem is iedereen welkom en niemand te min. En zo hoort muziek ook te zijn. De liefde voor muziek komt bij Carel ook op andere manier tot uiting, zoals musiceren en dirigenen bij Muziekvereniging Caecilia Schipluiden, carnavalsband De Knotwilgen en als vrijwilliger optreden bij de Taptoe Delft. Carel staat niet voor niets met zijn foto groot op de vrijwilligers pagina van de Taptoe.

Toffe projecten, gekke pakjes, het kan allemaal bij Carel. Toen de jongste muzikanten van de Kleine Harmonie een "Games Concert" opperden, steunde hij hun initiatief volledig. En met toffe ideeën gaat hij dan ook helemaal in mee. Zo stond hij al eens met een Franse baret en baguette op de bok en afgelopen jaar bij Games in Concert zelfs in een heus Mario pak! Onze "Mario" staat ook bekend als een dirigent die graag het publiek meekrijgt. Carel houdt dan ook erg van toegiften. Regelmatig heeft de toegift ook een toegift.

Tijdens de jaarlijkse verenigingsactiviteit was het moment daar om stil te staan bij Carel's bijzondere mijlpaal. Na een aantal mooie woorden van de voorzitter ontving hij een kleurrijke bos bloemen. Wat Carel op dat moment nog niet wist, was dat hij dit keer zelf op een toegift getrakteerd ging worden.

"Beste Carel, namens het bestuur wil ik jou voor al je verdiensten voor onze vereniging, voor 28 jaar muzikaliteit en 20 jaar dirigentschap van de Kleine Harmonie aandragen als erelid van de Koninklijke Harmoniekapel Delft".

Precies op het moment dat onze voorzitter deze woorden sprak, had Carel pas door wat er stond te gebeuren. Ook had hij zijn familie, die in het geheim was ingelicht over de aanstaande benoeming nog niet in de gaten. Zijn blijdschap was dan ook groot dat zij bij deze bijzondere gebeurtenis aanwezig konden zijn.

Iemand tot erelid benoemen gebeurt niet zomaar. En volgens de statuten van de vereniging dient dit ook te gebeuren met instemming van de leden. Dus werd er in het geheim een ALV uitgeschreven. Deze - overigens zeer korte - ALV maakte Carel's erelidmaatschap direct officieel.

Carel, namens het bestuur en alle leden van de Koninklijke Harmoniekapel Delft een dikke proficiat met deze eretitel. Hij is welverdiend en een erkenning van je jarenlange inzet en betrokkenheid bij onze vereniging.

Paul van Gils is onze nieuwe dirigent
Delftse Donderslag – Bij Heldere Hemel