Vlammen in Veldhoven

gepubliceerd op 23 november 2020

Zaterdag 23 november is het zover! Na maanden van voorbereiden, extra repetities, een repetitieweekend met concert in Pey (Limburg) en try-out concerten in Den Haag en Schijndel vertrekken we met twee bussen met muzikanten en een schare fans naar het Brabantse Veldhoven.

Bij aankomst worden we keurig opgewacht door vrijwilligers van het Veldhovens Muziekkorps en kunnen we onze instrumenten kwijt. Nog ruim op tijd voor een kopje koffie of thee, en om sfeer te proeven in de zaal bij fanfare Onze Lieve Vrouw in ’t Zand uit Roermond. Nog even een banaan, appel of sultana tegen de hongerklop, die gesponsord zijn door de Albert Heijn aan de Brabantse Turfmarkt. Na het laatste inspelen en afstemmen is het dan zover: we mogen het podium op! Ineens een groot orkest op het podium is voor de organisatie even wennen, er staat een rij stoelen te weinig, maar dit is snel opgelost.

Na de introductie door de ladyspeaker kunnen we beginnen. De samples van Lux Futura (Kevin Houben) klinken en dan beginnen de zenuwen toch te komen. Maar we spelen de sterren van de hemel en proberen vooral te genieten. Een paar mooie kippenvelmomentjes! Na het slotakkoord klinkt een groot applaus en komen de eerste spandoeken al tevoorschijn. Met goede moed beginnen we met Extreme Make-over (Johan de Meij), wat vooral technisch een grote uitdaging is. Met het begin van het saxofoonkwartet (nog meer kippenvel!) is er absolute stilte in de zaal en kan het orkest even genieten. Een vlammende uitvoering volgt, met als hoogtepunt de marimbasolo en de flesjespassage. Het optreden wordt beloond met een groot applaus, staande ovaties en nog meer spandoeken. Na afloop wordt er opgelucht gelachen, geknuffeld en gefeest, wat de uitslag ook is: we nailed it!

Ondertussen is het 18.15 uur en hebben we toch wel trek. We lopen meteen met 102 personen naar het restaurant, wat speciaal voor ons open is en een heerlijk buffet heeft klaar gemaakt. Om 20.50 uur is het dan zover: de prijsuitreiking! Met zwetende handjes zitten we in een blok KHD’ers in de zaal. Er zijn nog wat problemen met de beamer, maar dat mag de pret niet drukken. We klappen, zingen en doen de wave. De eerste verrassing volgt: we winnen de Huub Kennisprijs, vanwege innovatie, gebruik van geluidssamples, de grote verbondenheid met de stad en elkaar! We worden uitgenodigd om in de concertserie Verrassende Ontmoetingen te spelen. Daarna volgen de uitslagen. Eerst komen de punten van T.A.V.E.N.U. uit Schoonhoven, vervolgens spreekt de ladyspeaker de epische woorden:

"Koninklijke Harmoniekapel Delft haalt voor het eerste onderdeel (Extreme Make-over) 90,67 punten, voor onderdeel 2 (Lux Futura) 89,33. Dat is een totaal van 90 punten." De zaal barst los in een luid gejuich, gespring en geknuffel en de ladyspeaker verzoekt ons om weer rustig te gaan zitten. Nadat we geduldig de punten van de andere orkesten hebben gehoord, kunnen we verder gaan met feesten. De commissie deelt de KHD-pin met lof der jury uit, we drinken een drankje (of twee) in de bar, en we gaan weer terug in de bus naar Delft. De juryrapporten worden voorgelezen, met een paar tips, maar vooral veel lof! Een mooi feestje, dat we in Delft nog even voortzetten. Na een paar uurtjes slaap is het tijd voor de day-after party: een lekkere brunch in Huszar (mét kroketten), het uitpluizen van de juryrapporten en de heuse KHDayAfterBingo. Het zit erop, een mooie prestatie, het harde werken is beloond!

Bedankt aan alle muzikanten, dirigenten, fans, publiek, vrijwilligers en jury die deze maanden mogelijk hebben gemaakt. Speciaal aan het Koninklijk Conservatorium, Alex Schillings en zijn studenten, repetitoren Geert Schrijvers, Kevin Houben en Bas Pollard, orkesten St. Joseph uit Pey en St. Gregorius uit Haaren en natuurlijk onze eigen dirigent Erik Janssen: veel dank! We gaan weer terug naar de orde van de dag en beginnen met nieuw repertoire aan de volgende concertvoorbereidingen.

De KHD gaat door!
Meesterlijk Genoten