Aftellen naar Estland en Letland

gepubliceerd op 12 juni 2018

Deze zomer reist de 135 jaar jonge KHD met maar liefst 84 muzikanten en een grote bus vol instrumenten naar Estland en Letland. De twee orkesten van onze vereniging geven concerten in de hoofdsteden Riga en Tallinn, maar reizen ook naar het landelijke Viljandi om te spelen tijdens het Viljandi Folk Music Festival. Dit doen we samen met vijf Estse conservatoriumstudenten traditionele muziek, die instrumenten bespelen als een Torupill (doedelzak), Parmupill (mondharp), viool en traditionele fluit.

In Tallinn doen we mee met Europa Cantat, een groots Europees korenfestival (als orkest!). Verder werken we mee aan een masterclass voor internationale dirigenten van het conservatorium van Viljandi. De dirigenten gaan proberen hun visie op de muziek over te dragen op het orkest. We zijn benieuwd!

Torupill Muusika - Baltische klanken aan de Schie

De muzikale en culturele uitwisseling wordt compleet gemaakt doordat de Estse muzikanten eerst naar Nederland komen. In een busje maken zij een 2100 km lange roadtrip naar het mooie Delft, waarna we ze een weekend lang trakteren op de geschiedenis, gezelligheid en cultuur van het Hollandse Delft. Dit bekronen we op zaterdagavond 7 juli samen met het concert ‘Torupill Muusika; Baltische klanken aan de Schie’. Dit concert is een samenwerking met Improve en Lijm en Cultuur. Na het concert is er een afterparty, waarbij iedereen is uitgenodigd om lekker mee te jammen met de Estse gasten.

Concertreizen

Om het jaar gaan we met elkaar op concertreis, waarbij binnenlandse en buitenlandse reizen elkaar afwisselen. We kunnen terugkijken op een aantal gave reizen, bijvoorbeeld naar Zeeland (2016), Normandië (2014), China (2012), Drenthe (2011) en Luxemburg (2009). Met de reis naar Estland en Letland dit jaar kunnen we een mooie bestemming toevoegen aan onze lijst.

Concertreis Letland en Estland
Samenloop voor Hoop