Terugblik op Concertreis Italië

gepubliceerd op 30 juni 2023

KHDivertemento: tournee door Noord-Italië 29 april-4 mei 2023

Op reis naar Noord Italië

Na een door Corona uitgesteld binnenlands concertweekend in de zomer van 2022 gingen we als KHD in 2023 opnieuw op reis met de Kleine Harmonie en de Kapel, in totaal zo’n 80 personen. De bestemming was Noord-Italië. Door de connecties van onze leden hadden we een mooie samenwerking met verschillende verenigingen in de regio’s Lambardije, Trentino en Alto Adige.

Op zaterdag 29 april vertrok een grote groep vroeg in de ochtend vanaf de verzamelplaats naar het vliegveld van Brussel en vloog naar Milaan. Een kleinere groep vertrok al de avond daarvoor met de nachttrein vanuit Amsterdam via Basel naar Milaan. Deze groep had in de trein een gezellige avond met leuke spelletjes, maar helaas was de slaapwagon uitgevallen. Dus na een slapeloze nacht, overstap van een paar uur in Basel met een kleine stadswandeling, en een trein door de Alpen, kwam deze groep uiteindelijk met wat kleine oogjes aan bij het hotel nabij Bergamo, maar dit ongemak mocht de pret niet drukken.

Bergamo en omgeving

Die avond was het eerste optreden in Cologno al Serio, waar een van onze leden vandaan komt. De lokale muziekvereniging is een aantal jaar geleden gestopt, maar de reünisten verzorgden een groots opgezet eerbetoon aan hun oude vereniging die wij muzikaal mochten invullen. In een goed gevulde kerk gaven onze beide orkesten een prachtig concert, dat tevens werd opgenomen en gestreamd op internet. Enkele toespraken, uitwisselen van cadeaus en een feestelijk ontvangst na afloop maakten dit concert tot een grote belevenis. Terug in het hotel, dat buiten de stad lag op een bedrijventerrein, bleek er gelukkig een 24-uurs bar te zijn, wat aanleiding gaf tot verder geanimeerd vermaak.

De volgende dag was er vrije tijd. Velen bezochten de prachtige stad Bergamo met zijn hoger gelegen oude stadsdeel en uitzicht op de prachtige omgeving.

Eind van de middag meldden wij ons bij de lokale organisatie in Stezzano. Daar werden we getrakteerd op een rondleiding door het centrum en een ontvangst door burgemeester en wethouders op het stadhuis. ’s Avonds gaf de Kapel een concert in een theater, met ook daar de nodige speeches en eerbetoon.

De volgende dag was het 1 mei, in Italië een feestdag (dag van de arbeid). Overdag gaven beide orkesten een concert op het centrale plein van Chiari. Richting het eind van het optreden van de Kleine Harmonie kwamen er geleidelijk steeds wat meer regendruppels naar beneden, wat enigeonrust gaf over wanneer te stoppen. Uiteindelijk kon gelukkig bijna het hele programma worden afgerond.

Na het concert bleek de stad nogal slaperig, maar er werd een pizzatent gevonden die de magen van een grote groep hongerige muzikanten kon vullen. Daarna was er ruimte voor vrije tijd. Een groepje ondernam een wandeling naar het restaurant voor het diner op zo’n 12 km, over landelijke wandelpaden en met een klimmetje over een kleine uitloper van de Alpen. Het diner was in een mooie feestzaal typisch voor bruiloften, waarbij lokale wijnen werden geschonken.

Gardameer en Dolomieten

De volgende ochtend verplaatsten we ons met twee touringcars naar een hostel in Rovereto, in de omgeving van het Gardameer. Het parkeren van de slagwerkbus op het terrein achter het hostel bleek erg ambitieus. Zelf ons lid en professioneel chauffeur, uiteraard onder aanwijzingen van de nodige helpers, moest hier en daar wat klimop meepakken en een dakgoot werd net gespaard door aan een kant aan het busje te hangen. Bij de volgende ritten werd toch maar in de buurt geparkeerd. Er was even tijd om Rovereto te verkennen. Daarna gaf de Kapel een concert op het pittoreske Piazza San Marco.

De avond was voor eigen invulling. Groepjes KHD-ers struinden dan ook het centrum af en kwamen elkaar weer tegen in een paar restaurants. Daarna werd de stad nog enige tijd onveilig gemaakt.

Op woensdag 3 mei was er een excursie naar het Geoparc Bletterbach in de Dolomieten. In dit natuurpark bevindt zich een kloof met een deel steile rotswanden en een rivierbedding bedekt met stenen, op dat moment doorkruist door snel stromende beken. Dit betekende een afwisselende en uitdagende wandeling.

De Kleine Harmonie trad ’s avonds op in Tesero, een plaats met een paar duizend inwoners maar een grote traditie in de blaasmuziek net al in de hele regio, zoals toegelicht door de mensen van de lokale vereniging, en een eigen theater.

De volgende dag stond de wekker vroeg voor de terugreis. Met de hele groep, op een paar muzikanten na die er nog wat vakantie aan vast plakten, of op eigen gelegenheid reisden, vertrokken we naar het vliegveld van Verona. De terugreis verliep gelukkig prima, net als het terugrijden van de slagwerkbus, die op 5 mei terug was in Delft.

Met dank aan:

Oratorio Cologne al Serio & Gruppo Alpini Cologne