Genomineerd als leukste orkest

gepubliceerd op 09 juli 2017

Het programma De Klassieken van Radio 4 heeft de KHD genomineerd als leukste HaFaBra-orkest van Nederland! Daar zijn we natuurlijk erg trots op! Samen met vier andere orkesten strijden we nu om de felbegeerde titel. We kunnen winnen door de meeste stemmen te verzamelen via de website van Radio 4. Dus help ons vooral en stem!

Met onderstaande tekst is de KHD genomineerd als leukste orkest van Nederland. Daarnaast stuurden wij een filmpje om te laten zien waarom de KHD de LEUKste is.

Op vrijdag 14 juli wordt de winnaar bekendgemaakt in de uitzending van De Klassieken, live vanuit het Muziekcentrum van de Omroep in Hilversum. Het orkest met de meeste stemmen wint de titel, dus help ons mee door te stemmen.

Eén vereniging. Twee harmonieorkesten. 118 muzikale leden. Een paar niet-zo-muzikale leden, maar die spelen ook lekker mee. 134 jaar jong. 8 verschillende dirigenten in die tijd. 12 binnen- en buitenlandse concertreizen. 9+ bruiloften tussen muzikanten. Nog meer muzikale baby’s. 1000 bezoekers tijdens ons grootste spektakelconcert ooit: Queen Symphony Delft. 7885 kilometer tussen Delft en Beijing tijdens onze concertreis naar China. Ontelbare printjes bladmuziek, biertjes na de repetities en geblazen noten. En vooral: kippenvel tijdens de muziek, onbeschrijfelijk veel lol en vrienden voor het leven.

Al sinds de oprichting als fabrieksorkest van de Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek in 1883, is de Koninklijke Harmoniekapel Delft onlosmakelijk verbonden met de stad Delft. Nog steeds hebben wij enkele muzikanten die werken bij DSM (zoals de fabriek nu heet). Daarnaast hebben we een aangename mix van geboren Delftenaren en aangewaaide Zeeuwen, Limburgers, Drenten, Friezen en waar je al geen leuke orkesten hebt. Van net op de muziekschool begonnen tot 77-jarige gepensioneerde beroepsmusici, iedereen speelt een nootje mee. Nieuw in Delft? Je hebt er direct een vriendengroep bij, met vele officiële en officieuze borrel- en muziekmomenten. Onze ensembles treden op tot ver buiten Delft, en als het even kan de orkesten ook. De Kleine Harmonie maakt toegankelijke muziek op een uitdagend niveau. Vanaf 2009 mag de Kapel spelen in de eerste divisie, daar zijn we best trots op.

Naast een leuk orkest, zijn we ook nog eens financieel gezond en slim georganiseerd. Slim door we de zaken gewoon te regelen en creatief te zijn. Dat zie je terug in de invulling en aankleding van onze concerten, de sprankelende combinaties met solisten, BN’ers en andere verenigingen, het jaar na jaar winnen van de originaliteitsprijs van de lokale sponsorfietstocht, en het concept ‘Escape the City’ dat we als lucratieve inkomstenbron slim op de markt zetten voor bedrijven.

Volgend jaar zijn wij 135 jaar jong. Rare leeftijd voor een feestje? Vinden wij niet, het hele jaar zijn muzikanten in touw om elkaar én ons publiek te vermaken met prachtige concerten, een knallende fuif en een concertreis voor de hele vereniging naar de Baltische staten. Eigenlijk zijn we al 134 jaar leuk, en wij gaan nog wel even door!

Stem jij ook op ons? Bedankt!

Rabobank SFT 2017
Delft Brass en Kwintvlaag