Duizend bezoekers!

gepubliceerd op 06 april 2016

Duizend bezoekers voor Queen Symphony met speciale gast Leo Blokhuis

Maar liefst 100 muzikanten en 100 koorleden voeren zaterdag 16 april de Queen Symphony uit in de Aula van de TU Delft. De Koninklijke Harmoniekapel Delft, Krashna Musika en Kamerkoor Delft Blue brengen het spectaculaire klassieke muziekspektakel voor het eerst in Delft ten gehore. Met 1000 bezoekers is de voorstelling in de voorverkoop al volledig uitverkocht.

De bekende popprofessor Leo Blokhuis geeft tijdens de voorstelling een Queencollege. Blokhuis, onder andere bekend van de Top 2000 a Gogo, neemt het publiek mee in het verhaal achter de muziek van popband Queen.

Herkenbaar en verrassend

Componist Tolga Kashif vertaalde de muziek van Queen naar een symfonisch werk voor orkest en koor. Wereldberoemde nummers als Bohemian Rhapsody, We Will Rock You, We Are the Champions en Who Wants to Live Forever zijn te herkennen. De componist heeft met bekende klanken en melodieën van Queen een verrassende combinatie gemaakt van klassiek en populair. Op 16 april wordt een bewerking uitgevoerd voor harmonieorkest.

Razendsnelle kaartverkoop

De kaartverkoop voor het evenement ging razendsnel en ruim 5 weken voor het concert waren alle kaarten al verkocht. Een resultaat waar de leden van de betrokken verenigingen behoorlijk trots op zijn.

Een jaar aan voorbereiding

Ruim een jaar geleden zijn de voorbereidingen gestart om de Queen Symphony naar Delft te brengen. Het stuk vraagt een grote bezetting van orkest en koor en daarnaast zijn instrumenten nodig die niet standaard in een harmonieorkest zitten, zoals een piano, harp en viool. Naast de leden van de Koninklijke Harmoniekapel Delft, spelen daarom verschillende gastmuzikanten mee. Om het koor van Krashna Musika en Kamerkoor Delft Blue aan te vullen zijn verschillende auditierondes gehouden voor projectkoorleden. Binnen korte tijd stond er een koor van ruim 100 mensen. Daarmee is de bezetting compleet om het unieke werk uit te voeren.

Brel & Brass
Cornelis Boks