Verrassende Ontmoetingen

27 november 2022

Op zondag 27 november kruisen Koninklijke Harmoniekapel Delft en Symfonisch Blaasorkest Drunen de muzikale degens tijdens een concert in de serie Verrassende Ontmoetingen in de Concertzaal in Tilburg. Koninklijke Harmoniekapel Delft staat tijdens dit concert nog één keer onder leiding van Erik Janssen na zijn recente afscheid van de Kapel. In 2019 tijdens het bondsconcours in Veldhoven heeft de Kapel de Huub Kennisprijs gewonnen waardoor het orkest nu deelnemer mag zijn in de concertserie Verrassende Ontmoetingen.

Symfonisch Blaasorkest Drunen o.l.v. Geert Mooren bestaande uit zo’n 80 muzikanten, is sinds jaren bekend met het licht klassiek repertoire en scoort hoge ogen tijdens concoursen. Zij hebben de laatste tijd gekozen voor nieuwe experimenten en werken van Nederlandse hedendaagse componisten.

• Locatie: concertzaal Tilburg, Louis Bouwmeesterplein 1
  • Aanvang concert: 14.30 uur
  • Tickets: Koop nu tickets via onze club middels dit formulier voor €12,50 per ticket (tot uiterlijk 21 november). Een deel van de opbrengst is dan voor onze vereniging. Na de 21e betaalt u €15,00 voor een ticket rechtstreeks bij Verrassende Ontmoetingen.

KHD ontspoort!

De rode draad van ons muzikale programma is creatief en verrassend, waarbij we het publiek van start- tot eindstation een eersteklas programma zullen voorschotelen. Met (ont)sporende composities die we in Nederland niet of niet vaak horen.

Magnolia Star - Steve Danyew

De Magnolia Star was een trein van New Orleans naar Chicago. Deze compositie is gebaseerd op de bluestoonladder. Dat dit stuk 'gaat als een trein' is niet toevallig. De ontwikkeling van het spoornetwerk is namelijk belangrijk geweest voor de verspreiding en de groeiende populariteit van jazz en blues in Amerika.

Ghost Train Triptych - Eric Whitacre

De legende van de Ghost Train is een welbekend verhaal van Amerikaanse folklore. Een bovennatuurlijke trein die diep in de nacht door vergeten stadjes en verlaten ravijnen raast.

Het werk uit drie delen zit vol met speciale effecten en unieke compositie technieken. Vertrek samen met ons mee op de Ghost Train vanaf het station waarbij vrienden en familie elkaar ontmoeten, laat je inspireren door het imposante stationsgebouw en ervaar hoe de trein langzaam snelheid vergaart. Reis verder door een gevarieerd landschap, terwijl het maanlicht op het donkere staal van de Ghost Train schijnt.

This cruel moon - John Mackey

Deze compositie gaat over de jarenlange omzwervingen van Odysseus, die bepaald niet in een rechte lijn van station A naar B zijn gegaan. De Nymph Kalypso ontfermt zich enkele jaren over hem nadat hij meer dood dan leven d was aangespoeld, maar uiteindelijk breekt Odysseus haar hart en laat haar achter zonder naar haar om te kijken.

In een programma met veeleisende technische composities, waarin ontsporen steeds weer op de loer ligt, is dit indrukwekkende klankstuk een prachtige tussenstop.

Scenes from Billy the Kid - Aaron Copland, arr. Quincy Hillard

William Henry McCarthy, alias William H. Bonney, alias Kid Antrim, alias Billy the Kid, was een crimineel uit het Amerikaanse Wilde Westen, en een van de meest legendarische revolverhelden. Hij werd verdacht van 21 moorden, waarvan er 4 daadwerkelijk zijn bewezen. Hij werd op 14 juli 1881 doodgeschoten door sheriff Pat Garret. Aron Copland heeft deze ontspoorde misdadiger als hoofdpersoon genomen in een ballet waarin hij het leven van Billy the Kid en het leven in het Wilde Westen op meesterlijke wijze verklankt.

Perpetuum Mobile - Johan Strauss, arr Michal Worek

Een perpetuum mobile wordt juist geacht niet, of zelfs nooit, te ontsporen en tot het einde der tijden op de rails te blijven. De KHD zal echter proberen deze aanstekelijke compositie van Johan Strauss tijdig tot stilstand te brengen, desnoods via de noodrem...